Hållbarhet

Hur jobbar vi på Strivo för en bättre värld?

Strivos hållbarhetsarbete

Finansindustrin spelar en viktig roll i arbetet med att bekämpa negativa klimatförändringar. Utan ett väl fungerande finansiellt system, där kapital smidigt allokeras mellan långivare och låntagare, skulle miljöteknologiska landvinningar helt utebli. I denna viktiga roll följer ett stort ansvar i att kunna möta – samt i viss mån även skapa – efterfrågan på hållbara sparprodukter.

Strivos hållbarhetsarbete drivs genom en ständig miljöanpassning av verksamheten och vårt mål är att minimera verksamhetens belastning på miljön. Vårt hållbarhetsarbete skall i hög utsträckning avspegla sig i de investeringslösningar som vi väljer att ta fram. Samtliga underliggande bolag i våra strukturerade placeringar är hållbarhetsutvärderade av en oberoende tredje part, vilket innebär att endast bolag med en låg s.k. ESG-risk kan ingå i bolagskorgar och i placeringar mot enskilda aktier. Principer för hållbar utveckling beaktas genom att tillämpa ESG-kriterier i bedömningen av placeringsobjekt.

Vad gäller Strivos diskretionära portföljförvaltning är utgångspunkten att ansvarfulla investeringar och avkastning till investerare är tätt förknippat. Tjänsten rapporterar i enlighet med artikel 6 SFDR (EU:s disclosureförordning) och 30 procent av tjänstens värde ska utgöras av investeringar som främjar miljörelaterade eller sociala egenskaper. Läs mer om portföljförvaltningens policy för hållbarhet här.

Hållbarhetsfaktablad

Här får du information om och tips på hur du kan gynna miljön och
samhället genom dina ekonomiska val.

Hållbar organisation

Strivo fokuserar på att medarbetarna ska må bra och utvecklas. Ledningen strävar efter att skapa de bästa förutsättningarna för medarbetarna att utföra sina arbetsuppgifter och hantera olika situationer samt att känna stolthet och tillhörighet med bolaget och dess värderingar. Strivo strävar efter att behålla och rekrytera de bästa medarbetarna. För att vara en attraktiv arbetsgivare arbetar ledningen med aktivt ledarskap, tydliga mål och konkurrenskraftiga incitament, i syfte att skapa en trivsam och motiverande arbetsmiljö med de allra bästa möjligheterna till professionell och personlig utveckling.

Hallå där, Björn Johansson!

Kan du berätta lite om Strivos hållbarhetsarbete?

– Primärt går arbetet ut på att underlätta för våra slutkunder och förmedlare att göra hållbara val. Först och främst handlar det om att säkerställa ett brett och konkurrenskraftig hållbart erbjudande. Därtill måste vi se till att presentera korrekt och lättillgänglig hållbarhetsinformation för de produkter och tjänster som gruppen tillhandahåller.
Det är också viktigt att kontinuerligt öka graden av hållbarhet i bolagets egna finansiella placeringar, så som strukturerade placeringar, trackers och obligationer. Detta återspeglar vårt ansvar att förvalta våra kunders pengar med stor respekt, både gentemot kunden och gentemot samhället i stort.

Är det skillnad i hållbarhetsarbete mellan fonder och strukturerade placeringar?

– Givetvis finns det skillnader, men grundtanken är densamma. De regulatoriska kraven gällande hållbarhet är i dagsläget något lägre för strukturerade placeringar, men det ligger alltjämt ett stort ansvar på oss att ta fram att bra och hållbara produkter. Det innebär också att behovet av självreglering ökar. Eftersom det är flera parter iblandade i framtagandet av strukturerade placeringar är samverkan med exempelvis emittentbanker viktigt.

Vart är Strivo och branschen på väg?

– Både Strivo och branschen rör sig i en väldigt snabb takt, drivet både av ett ökat intresse från sparare och rådgivare men även på grund av nya regelkrav. Ambitionsnivån ska dock vara att agera snabbare än marknaden och inte bara göra saker för att vi måste.

Hur ser du på Strivos roll?

– Strivo har en central roll i att leda vägen mot en mer hållbar finansmarknad. Vi arbetar ständigt med att föra in nya innovationer och idéer i våra produkter och tjänster för att svara mot samhällets växande krav på hållbarhet. Det är inte bara en affärsfråga, utan en grundläggande princip som genomsyrar allt vi gör.

Vilka är de största utmaningarna?

– Historiskt har det varit ganska godtyckligt att avgöra vilka typer av investeringar som är hållbara eller inte. Nya regelverk, likt taxonomin, kommer delvis att göra det enklare för sparare att kunna avgöra hur hållbar exempelvis en fond är. Problemet med vissa hållbarhetsregelverk är att de är så pass komplexa vilket innebär att budskapet inte alltid når fram till småspararna.

Till sist Björn, vad är det roligaste med hållbarhetsarbetet?

– Det roligaste är att få möjligheten att få vara med att påverka och inspirera våra kunder till att agera mer hållbart. I de mätningar som vi gör ser vi att andel av våra kunder som sparar hållbart ökar stadigt, vilket ger ökad motivation att fortsätta bredda vårt utbud av hållbara finansiella produkter.

Björn Johansson

Björn Johansson

Vice VD

Strivobloggen

Förvaltarkommentar portföljförvaltning december

Under december fortplantade sig Trump-rallyt till något som liknade starten på ett allmänt ”jul-rally”, som omfattade de flesta aktiemarknader, men detta tog ett abrupt slut med årets sista Fed-möte under veckan före jul. Strivos diskretionära portföljer följde med i nedgångarna och gick snarlikt respektive jämförelseindex, utom Balanserad, som gick något bättre. Balanserad sjönk med 0,9 procent, Offensiv och Aggressiv med 1,2 procent. Helårsavkastningen blev däremot höga 9,8 procent, 11,3 procent, respektive 12,7 procent.

Läs mer

3-årsjubileum för vårt trackercertifikat

I fondkretsar brukar man säga att innan det har gått tre år har man inget så kallat "track record". Nu, drygt tre år efter lanseringen av Trackercertifikat Emerging Market Value, har vi nått denna milstolpe - vilket vi vill passa på att uppmärksamma.

Läs mer

Strivo breddar sitt diskretionära erbjudande

Strivo lanserade nyligen fyra nya modellportföljer som ett komplement till den befintliga diskretionära förvaltningen. Olle Gustafsson som är ansvarig förvaltare berättar om de nya portföljerna, varför de lanseras och vilka kunder de riktar sig till.

Läs mer