Möt Sofia, digital marknadsförare på Strivo!

Du behöver inte jobba med finans för att ha en självklar plats på ett finansbolag. Idag möter vi Sofia, som sedan februari 2022 jobbar på Strivos marknadsavdelning.

Möt Sofia, digital marknadsförare på Strivo!

Hej Sofia! Idag jobbar du med digital marknadsföring och är en del av Strivos marknadsteam, men hur hamnade du här? Berätta lite om din bakgrund!

Jag är från Huskvarna, och flyttade till Göteborg 2018. 2015 började jag plugga Media och Kommunikation på Jönköping University, där jag hamnade lite av en slump. Jag hade kanske tänkt mig en annan väg, men insåg att det nog var det här som verkade roligast. Samtidigt som mina studier jobbade jag på skolans reklambyrå som copywriter, och fortsatte även senare med att fördjupa mina kunskaper inom just copywriting på Berghs i Stockholm.

När jag 2018 hade tagit min examen och funderade på vad jag ville göra härnäst kände jag att jag ville ha ett större omvärldsperspektiv. Marknadsföring kan ibland kännas som väldigt mycket bara marknadsföring, och jag ville ha en bredare bild både för att förstå vad jag själv håller på med men också för att få en större respekt för arbetet. Jag landade i Socialantropologi som jag läste mellan 2018 och 2021. Det är ju ett helt annat spår, så nu har jag fötterna i två olika läger. Där handlade det mer om hur människor skapar mening med sina liv, och mycket maktperspektiv. Dock har jag ändå känt att det som jag vill jobba med är kommunikation och marknadsföring, även om jag inte haft en tydlig bild av ”specifikt det här vill jag göra”.

Jag kände att reklambyråspåret kanske inte var helt rätt för mig just nu, samtidigt kändes en generell kommunikatörsroll lite för smalt. När jag hittade min nuvarande tjänst på Strivo verkade rollen bred, både i att det är mycket hands on skapande och i att jag får vara en del i många olika processer.

Vad är roligast med ditt jobb på Strivo?

Man får en väldigt god insikt i vad många olika avdelningar gör, då de ofta kommer till mig för hjälp med grafiskt material. Både att få en förståelse för verksamheten som helhet, men även att kunna ta in det i min roll också och att bli bättre på att anpassa material utifrån avsändare och syfte har varit kul. Man får kika in bakom kulisserna på många olika ställen. Det har varit väldigt roligt.

Hur kan en vanlig dag på jobbet se ut för dig?

Hittills har jag suttit mycket och fixat i InDesign, med många olika projekt. Produktinformation, formgivning av interna strategier, uppdateringar av befintligt material… Det är lite olika, vilket är kul! Mycket är sådant som jag aldrig stött på tidigare, jag har ju ingen finansiell bakgrund eller ekonomiutbildning i övrigt så det mesta är helt nytt! Men på den månaden jag varit här känner jag ändå att ja, jag har börjat förstå vad saker är. Det är väldigt spännande, det är väldigt komplext och det är givetvis extremt mycket att lära sig. Men det är väldigt spännande. Och där är jag idag.

Och till sist – vad får vi inte missa om vi har vägarna förbi Huskvarna?

Jag känner varmt inför Rudenstams gårdsbutik och café, det får ni faktiskt inte missa!

Låter det som att Strivo är något för dig? Tveka inte att skicka in en spontanansökan via våra karriärsidor!

Placera smartare med smart allokering

19 november 2024

När man vid placeringshorisontens slut ser vilka tillgångar som presterat bäst är det lätt att vara efterklok. I våra placeringar med smart allokering bestäms underliggande tillgångars portföljvikter först på placeringens slutdag, vilket gör att man kan dra nytta av marknadens faktiska utveckling - som att vara efterklok redan idag.

Förvaltarkommentar portföljförvaltning oktober

01 november 2024

Oktober har kännetecknats av hög volatilitet och spretiga aktiemarknader. Strivos diskretionära portföljer har utvecklats hyggligt och gått bättre än respektive jämförelseindex, som sjunkit något. Balanserad har ökat med 0,8 procent, Offensiv med 0,6 procent och Aggressiv med 0,5 procent.

Högre avkastningsmöjligheter med kapitalskydd i NOK

15 oktober 2024

Strivos experter skräddarsyr placeringar utifrån rådande marknadsläge och utvecklar innovativa strukturer för att ge investerare bästa möjliga villkor. I vår senaste emission, 2024:7, har vi valt en struktur där vissa placeringar är kapitalskyddade i en annan valuta än svenska kronor (SEK), nämligen norska kronor (NOK). Men varför har vi egentligen valt att kapitalskydda vissa placeringar i NOK?